Lära lillsyrran

Idag har jag Cecilia fått ett samtal från min mamma:
Mamma: Cecilia! Dom har fått in värsta coola garnet på Ica maxi..!
Precis som åre garnet,
Cecilia: JAA KÖP!!!! Va äre för färg?! KÖP!
Mamma: Ja! Jag kommer hem snart med det!

Dåså började jag att sticka på det garnet, det är från Järbo garn 100g, 70% ull och 30%soya http://www.jarbo.se
Det vart så himla fint när jag började, så jag var ju tvungen att införskaffa mig mer,
så jag körde till ica maxi med pappsen, köpte en av brun till Emma, och en svart vit till mig själv. Som ni ser på bilden så har min lillsyrra Elin börjat stickat på det.
Fick henne att lära sig till slut :) Hur man stickar dessa underbara mössor får ni reda på lite längre ner!










Åremössan:
Det går åt precis ett nystan på 100 gram av garnet Milano. (Eller det järbo jag hittade)
- Lägg upp 38 maskor på stickor nummer 10

- Sticka en rät och en avig.

- Vid tre meter kvar av garnet maskas det av löst

- Stycket ser ut som en rektangel

- Sy i hop från där du startade med där du slutade med en stoppnål.
  Seså, mössan är klar! :)

Till barn syr man ju bara ihop mössan när det är mycket mer än tre meter kvar. Och kanske använda färre maskor,
 32 då vill säga! Mät barnets huvud för säkerhets skull :)

Källa: Butik Kaki i Åre


Ser ni så fint? och så himla mjukt och skönt! :D

/ Cecilia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0